Hoofdbrekens voor verenigingsbestuurders bij statutenwijziging
Het wijzigen van de statuten van een vereniging lijkt op het oog een eenvoudige procedure. Nadat de algemene vergadering een besluit tot statutenwijziging heeft genomen, wordt de wijziging in een notariële akte vastgelegd. Er zijn veel redenen te bedenken om de statuten te wijzigen, bijvoorbeeld om de statuten aan te passen aan de Wet toezicht bestuur rechtspersonen (Stb. 2020, 507) maar evengoed kan het gaan om het veranderen van de termijnen voor het houden van een algemene vergadering. In de praktijk blijkt dat zich tussen het eerste idee om de statuten te wijzigen en het ondertekenen van de akte waarmee de statuten worden gewijzigd, allerlei problemen kunnen voordoen.
In dit artikel wordt tegen de achtergrond van de verschillende uitspraken behandeld hoe statuten kunnen worden gewijzigd, ook al lijkt dat op het eerste gezicht onmogelijk. Voor een goed begrip wordt eerst het wettelijk kader geschetst.
Verder lezen?
Om dit document te kunnen bekijken, moet u ingelogd zijn.
Geen inloggegevens?
Heeft u nog geen inloggegevens, dan kunt u een abonnement afsluiten.
Bent u werkzaam op het notariële en/of fiscale werkterrein en wilt u het gebruik van Via Juridica ervaren?
Vraag een gratis proefabonnement aan en probeer Via Juridica één maand uit!
Voor (voltijd)studenten is een gratis studentenabonnement beschikbaar.